Pengikut

Rabu, 30 Disember 2009

Hutang vs Sedeqah....

Pada malam Isra' dan Mi'raj ketika Rasulullah s.a.w dibawa melawat ke syurga, baginda melihat ditulis pada pintu syurga bahawa "ORANG YANG MEMBERI HUTANG LEBIH BESAR PAHALANYA DARIPADA ORANG YANG MEMBERI SEDEQAH".

Lalu baginda bertanya kepada Jibrail . Tidakkah orang yang memberi sedeqah itu tidak akan mendapat kembali hartanya, sedangkan memberi hutang akan memperolehi semula hartanya?
Kenapakah orang yang memberi hutang lebih tinggi pahalanya?

Jibrail menjawab kerana orang yang berhutang adalah mereka yang terdesak dalam kehidupannya. Adapun orang yang menerima sedeqah tidak semestinya seorang yang susah dan memberi sedeqah adalah lebih mudah daripada memberi hutang.

Inilah perasaan yang menekan dalam diri seorang yang memberi hutang. Memberi hutang adalah suatu muamalat yang digalakkan oleh Allah di dalam Islam dengan syarat orang yang memberi hutang itu bertimbangrasa, kasihan untuk menolong dan orang yang berhutang ikhlas untuk membayar balik hutang yang diambil.

Selasa, 29 Disember 2009

Perhatian !

PERHATIAN ! PERHATIAN !

Dua pesawat asing didapati menceroboh ........ dikesan sedang berlegar-legar di laut cina selatan.

Juruterbang Sukhoi yang berpengkalan di Gong Kedak,Terengganu diarah memintas pesawat berkenaan.


Lihatlah bagaimana juruterbang kita dengan jet pemintasnya.........



apa tuan-tuan dan puan -puan blogger semua nak kata?

Isnin, 28 Disember 2009

MiG 29........pula ???


MiG-29 pula bermasalah!!!!!!! Jet ini baru diguna pakai dalam tempoh 20 tahun. Sudah ada masalah? Nak tahu lebih lanjut baca chedetblog/

Apa sudah jadi niii lepas satu timbul lagi satu masalah. Enjin jet hilang belum kesudahan cerita jet lain pula timbul.

Kalau perang berlaku sekarang apa akan jadi pada negara ku Malaysia?

Ahad, 27 Disember 2009

malam pertama.....................

Satu hal sebagai bahan renungan Kita...
Tuk merenungkan indahnya malam pertama
Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata
Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam Dan Hawa

Justeru malam pertama perkawinan kita dengan Sang Maut
Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara

Hari itu... mem pelai sangat dimanjakan
Mandipun...harus dimandikan
Seluruh badan Kita terbuka....
Tak ada sehelai benangpun menutupinya. .
Tak ada sedikitpun rasa malu...
Seluruh badan digosok dan dibersihkan
Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan
Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih...

Itulah sosok Kita....
Itulah jasad Kita waktu itu

Setelah dimandikan.. ,
Kitapun dipakaikan gaun cantik berwarna putih
Kain itu ...jarang orang memakainya..
Karena sangat terkenal bernama Kafan
Wangian ditaburkan kebaju Kita...
Bahagian kepala.., badan. .., dan kaki diikatkan
Tataplah.... tataplah. ..itulah wajah Kita
Keranda pelaminan... langsung disiapkan
Pengantin bersanding sendirian...

Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga
Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul
Kita diiringi langkah longlai seluruh keluarga
Serta rasa haru para handai taulan
Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir
Akad nikahnya bacaan talkin....
Berwalikan liang lahat..
Saksi-saksinya nisan-nisan. . yang telah tib a duluan
Siraman air mawar.. pengantar akhir kerinduan
Dan akhirnya.... tiba masa pengantin..
Menunggu dan ditinggal sendirian,
Tuk mempertanggungjawab kan seluruh langkah kehidupan

Malam pertama yang indah atau meresahkan..
Ditemani rayap-rayap dan cacing tanah
Di kamar bertilamkan tanah..

Dan ketika 7 langkah telah pergi.....
Sang Malaikat lalu bertanya.
Kita tak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur...
Ataukah Kita akan memperoleh Siksa Kubur.....
Kita tak tahu...Dan tak seorangpun yang tahu....


saya hanya copy n paste untuk renungan bersama.. .. ..
semoga ianya menyedarkan kita semua ........
dan moga kita semua meningkatkan amal..... untuk menghadapi itu semua.

Khamis, 24 Disember 2009

enjin oh enjin



oh enjin oh enjin
kenapa engkau hilang
bagaimana aku tak hilang
orang ambil aku.......

oh orang oh orang
kenapa engkau ambil enjin
bagaimana aku tak ambil
memang kerja aku.....

Selasa, 22 Disember 2009

F5E.......



mungkin lelaki ini tahu kemana enjin jet F5E dibawa pergi......

Ahad, 20 Disember 2009

cara-cara.................

cara-cara panaskan isteri yang dingin?????? kalau ada cara silalah kemukakan ramai yang sedang menunggu ni.

Anak laut sudah membantu menyelesaikan masalah satu pihak.

Jumaat, 18 Disember 2009

1431 hijrah.....

Salam dan selamat tahun baru hijrah 1431.

Diantara pengajaran paling besar daripada hijrah Rasulullah s.a.w ialah janji kemenangan dari Allah s.w.t . Janji itu telah diwahyukan kepada generasi awal umat islam yang ditekan dan ditindas sebagaimana yang terkandung di dalam firman Allah taala bermaksud :

"Allah menjanjikan kepada orang -orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai Muhammad) bahawa Allah akan menjadikan mereka khalifah yang memegang kuasa dibumi, sebagaimana ia (Allah) telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka khalifah-khalifah yang berkuasa dan ia (Allah) akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka yang diredhai dan ia (Allah) akan mengantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh) . Mereka terus beribadat kepadaku dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganku.Dan ingatlah sesiapa yang kufur sesudah itu maka mereka itulah orang-orang yang derhaka" an-nur 55



Rabu, 16 Disember 2009

wanita yang baik untuk ..........

Alhamdulillah ada kekuatan hari ini untuk mencoret sesuatu. Mungkin faktor perubahan cuaca musim tengkujuh memberi kesan juga pada kesihatan kita. Rasa seperti nak demam, nafas tersekat, hidung tersumbat menyebabkan rasa tak selesa.

Terbaca suatu hadis nabi yang diriwayat dari Ahmad,Muslim dan Abi hurairah r.a .

"Janganlah seorang lelaki yang beriman benci pada seorang wanita yang beriman, kerana jika ada pada wanita perangai yang dia benci, tentu ada pula perangai yang dia suka".

Bukankah kita semua maklum bahawa wanita sifatnya penuh cinta berahi. Hidupnya mendambakan cinta. Sebab itu kita banyak melihat dan membaca kisah bagaimana wanita mudah terpedaya dan jadi rosak akibat cinta.

Mudah diperdaya sampai boleh lari bersama kekasihnya hingga ke Lombok. Mudah menyerah sampai termengandung. Itulah bahana cinta.

Wanita menjadi rosak dan curang pun kerana cinta. Tapi harus diingat bahawa sesiapa lelaki yang dicintai oleh seorang wanita itulah yang boleh menjadikan wanita itu baik dengan syarat lelaki itu tahu cara mencintai wanita itu secara umum dan secara khusus. Bagi setiap kebaikan dan kejahatan wanita , lelakilah yang memainkan peranannya..

Tapi ingatlah bahawa semua sifat wanita yang dianggap buruk itu kepada anda bukanlah melambangkan sifat wanita itu keseluruhannya. Masih ada kebaikan pada wanita itu. Mungkin ia jadi begitu kerana layanan anda terhadapnya.

Cara dia melayani anda sebenarnya bergantung bagaimana cara anda melayaninya. Maka layanilah dia dengan baik agar dia baik pula terhadap anda.

Bila dikaji dan diteliti bentuk kejahatan wanita hanya beberapa kajahatan saja pada dasarnya tidak boleh dimaaf dan diampun iaitu kufur,derhaka dan curang.. Ini memberi anda signal untuk berpisah darinya. Yang lain-lain itu sebenarnya masih subjektif kepada peranan anda ketika bersamanya.

Betulke kalau kesimpulannya lelaki yang baik itu adalah untuk wanita yang baik.

Selasa, 15 Disember 2009

salam semua ..........

Salam semua. Sudah empat hari bercuti dari berblog. Ada sikit-sikit melastik (cikcookie ajar) sahabat dan teman-teman maya. ..... sekadar melepas rindu. Tuan lavendari pun sudah kembali. Cuma mama min mohon cuti selama tiga minggu. Kakcik seroja kita doakan supaya cepat sembuh.

Anak laut ingatkan sudah bertemu teman hidupnya. Rupanya orang lain yang bertunang. Apapun semoga AL menemui bakal teman hidupnya tahun depan insyaAllah.

Relevan sedang gembira sakang pasukan negaranya menang dan masuk pertandingan akhir sukan Sea di Laos. Suka-suka juga tuan , mari kita tengok pertandingan akhir nanti.

Idalara pula sedang mendengar lagu uji rashid 'ku kekosongan'. Saya tak mahu komen...... dan tak berani sangat nak komen.

oklah...... jumpa lagi..... ku bukan kekosongan tapi keletihan. Oh lupa...... salam ceria untuk maiyah .... kuat dan tabahkan hati.

buat cikgu fadhilah ...... selamat menghantar orang berkahwin sempena cuti sekolah ni.

Jumaat, 11 Disember 2009

catatan hari jumaat.....

Kita apabila berbalah akan terkeluarlah segala macam perkataan yang buruk-buruk . Kata dusta yang merendahkan mertabat diri sebagai insan. Segala yang baik dilupakan atau buat-buat lupa.

Kalaulah ditakdirkan berlaku penceraian dalam rumahtangga janganlah burukkan sidia. Dulu dia dan anda saling berkasih sayang. Sekarang walaupun dia sudah tidak lagi menjadi isteri anda tentulah dia lebih baik dan lebih berharga dari semua kawan dan kenalan anda. Jika tidak tentu anda tidak memilih dia sebagai teman hidup.

Jauhilah buruk sangka terhadapnya. Jadikanlah diri anda ikhlas dan bersih hati dan jauhilah sifat busuk jiwa dan dendam.

Mengapa sekarang anda kata dia sebegitu teruk?

catatan hari jumaat.....

Khamis, 10 Disember 2009

apa khabar teman-teman maya?

Semoga semua teman-teman maya berada di dalam lindungan rahmat Allah swt.

Zaman umat Muhammad s.a.w adalah zaman di mana wanita diangkat mertabatnya seiring dengan kaum lelaki. Kaum lelaki mempunyai beberapa kelebihan dan kaum wanita pula ada kelebihannya yang tersendiri.

Maka sangat tidak wajar untuk kaum lelaki merendahkan ataupun menghina wanita akibat tidak faham dan tidak tahan akan perangai mereka. Hormati wanita sewajarnya dan dia akan hormat pada anda dengan sendirinya.

Zaman sekarang dan akan datang adalah zaman di mana peranan wanita sudah tidak sama seperti zaman dahulu lagi. Wanita sekarang telah diharuskan untuk keluar mencari rezeki membantu keluarga asalkan mereka dapat menjaga kehormatan dan berperibadi tinggi .

Sedarlah bahawa Islamlah agama yang telah membebaskan wanita dari menjadi bahan murahan diwaktu zaman jahiliyyah dahulu. Sangat rugilah wanita yang tidak menyedari hal ini semua dan bercakap kononnya atas nama persamaan hak dengan melanggar segala batasan syara' yang telah ditetapkan oleh agama.

Wanita yang baik-baik itu adalah permata yang mulia.

Selasa, 8 Disember 2009

....cinta dan cemburu......

Wanita apabila dia mencintai seseorang, cintanya sangat hebat dan dia menjadi berani melakukan apa saja. Sebab itu ada bidalan mengatakan "cinta itu mengalahkan semua perkara selain hati yang kejam".

Wanita juga menunjukkan kebijaksanaannya pada lelaki dan percaya bahawa "siapa yang tidak cemburu maka tidak cinta". Sebab itu wanita suka menduga kesetiaan lelaki dengan menimbulkan rasa cemburu dihati lelaki. Ada bidalan lama berbunyi "Tiada cinta tanpa cemburu".


Wanita selain suka lelaki cemburu (kerana dia tahu lelaki itu cinta padanya) tetapi tidak suka juga pada lelaki terlalu cemburu. Ada juga bidalan menyatakan "Lebih baik punya lelaki tanpa cinta daripada penuh cemburu".

Betulke begitu wahai wanita????????

Isnin, 7 Disember 2009

tragedi KB Mall.........

dari sini ia bermula


kereta jatuh ke bawah


sangat menyayat hati

ini yang dikatakan malang tak berbau....
sangat diluar pemikiran kita

darinya kita datang kepadanya kita dikembalikan

Ahad, 6 Disember 2009

salam ........

Kebahgiaan itu ibarat biji benih yang disemai. Bila sudah disemai , ia perlu dipupuk dan dibaja dengan baik. Hari perkahwinan itu ibarat hari menyemai benih. Bukan main gembira dan bahagianya terasa. Sesudah itulah sepatutnya kebahagiaan semakin meningkat. Jika suami isteri saling faham memahami, perkahwinan itu sudah tentunya menjadi satu mahligai syurga.

Sabtu, 5 Disember 2009

selamat pengantin baru........

bukan perkahwinan jenis ini maksud tulisan niii...

Sekarang musim orang berkahwin (ada kawan-kawan memanggilnya musim mengawan). Walaupun banjir melanda majlis yang sudah terjadual lama ini mesti diteruskan juga. Majlis yang meriah ini agak muram bila hujan turun dengan lebat. Wajah gusar tuan rumah ketara benar bila khemah-khemah dibocori air .Nak buat macam mana dah memang musimnya. Musim tengkujuh.

Kepada pengantin baru anda kini sedang memasuki fasal baru . Zaman cinta-cinta gila anda akan mulai berubah sedikit demi sedikit. Apa pun sebagai suami anda kena terus belajar bagaimana memenangi wanita kekasih anda itu yang kini sudah bergelar isteri. Ingat wanita sentiasa mahukan perhatian.

1.Selalulah memujinya dari segi kecantikan dan keanggunan rupa parasnya.

2.Bantulah dia bila dia merasa penat dan letih.

3.Jika perasaannya tersinggung tunjukkan rasa simpati anda dan katakan padanya 'saya sedih awak tersinggung'. Diam, biarkan dia dapat merasakan bahawa anda memahami yang dia tersinggung. Jangan cuba jelaskan pula kenapa rasa tersinggungnya itu bukan salah anda.

4.Bila anda berjalan jauh,telepon dia biar dia tahu anda selamat sampai dan berikan nombor telepon tempat itu.

5.Selalulah urut belakang , tengkuk dan kakinya.

6.Belikan dia hadiah-hadiah kecil dan comel.

7.Solat bersama dan doa bersama.

Petua ini pun barangkali masih sesuai untuk diguna pakai juga oleh pengantin-pengantin veteran dan hampir veteran.

Apa pun selamat pengantin baru kepada semua yang melangsungkan perkahwinan dalam cuti sekolah sekarang ini.Moga kekal hingga keakhir hayat.

Rabu, 2 Disember 2009

berleter........

'sampah pun tak mahu nak buang. Yang membuang dan menyepahnya ramai, yang kena bersihkan ini semua cuma saya seorang. Manalah tahan hari-hari begini. Busuk dan hanyir baunya dapur semua buat tak peduli, dibiarkan saja! Manalah hati tak geram!"


Ini adalah contoh bagaimana seorang isteri bercakap menyebabkan lelaki mengangap wanita suka berleter.

Selasa, 1 Disember 2009

niiii yang menyebabkan suami naik darah....


Isteri hanya pandai memikirkan perasaan mereka sahaja.Perasaan suami dipandang sepi. Maka lama kelamaan akan haru birulah rumahtangga tersebut.

Hari ini aku nak mengajak semua melihat perkara yang menaikkan darah sang suami.

Kalau betul tak payahlah bunyikan hon cuma angkat ibu jari sudah cukup.Italic

1. Kereta. ...... isteri hanya tahu memandu saja langsung tidak ambil tahu mengenai hal ehwalnya. Minyak brek kurangke, air bateri dah kering atau apa-apa saja mengenai kereta.... langsung tak dipedulikan. Pam tayar...... !!!!!!!!!.

2. Isteri merungut tiada baju nak dipakai sedangkan penuh satu almari pakaiannya. Suami nak cepat sedangkan isteri masih mencuba bajunya satu persatu.

3. Ketika isteri mula membebel barangan suami seperti joran kail, kasut bola,jaring ikan dilonggokkan dalam rumah...... menyemakkan.

4. Bila suami bertanya barang kesayangannya, siisteri memberitahu dia telah berikan pada saudaranya.
Italic
5.Isteri bawa pulang kawan-kawanya yang tidak disukai oleh suaminya serta berbual mengata orang lain . (mengumpatlah tuuu...)

6. Suami baru pulang dari kerja..... isteri sudah membebel mengatakan suaminya tidak membantu sedikit pun dirumah.

7. Bila suami mengajak memadu kasih isteri menolak pelawaan tersebut.

Sekianlah dulu ....... kalau ada lagi tambahan sila kemukakannya untuk disiarkan.