Pengikut

Isnin, 18 Mei 2009

Orang miskin tidak hina

Nabi dan kebanyakan rasul-rasul kebanyakannya miskin.Nabi Muhammad pernah mengikat perut dengan batu kerana menahan kelaparan.Nabi Isa a.s pernah tidak makan beberapa hari.Ada nabi yang tidak berumahtangga.Apakah rahsia disebalik kemiskinan ini?Tentulah rahsianya besar. Kemiskinan ialah sebuah mataair yang akan mengalir darinya kebijaksanaan , tenaga berfikir dan pengalaman serta pengajaran-pengajaran yang telah meninggikan tamadun dunia hingga apa yang kita dapat lihat pada hari ini.

Kemiskinan jangan dihina sebagai suatu kecelakaan.Kemiskinan boleh jadi kaya atau kalau untung secupak takkan dapat jadi segantang Malangnya kerana ia menjadi kebudayaan orang melayu. Sebenarnya pandangan ini terlampau silap.Tuhan tidak sezalim itu. Dalam pembahagian rezekinya Allah tidak tentukan rezeki hanya kepada kelompok atau golongan tertentu saja.

Siapa yang kuat berusaha dan berikhtiar maka ia berhak membolot rezeki Allah itu. Rasulullah ada berkata siapa yang rajin berusaha maka ia akan memperolehi apa yang diusahakan itu. Carilah kekayaan seolah-olah kamu nak hidup selama-lamanya dan beribadatlah kepadaku seolah-olah esok kamu akan mati.

Maka kita mesti bangun bekerja dari sekarang. Jangan jadi orang lelaki yang tidak bekerja. Tuan juga boleh jadi kaya dengan syarat tuan betul-betul berazam mahu mencapai kekayaan.Orang jepun ada pepatahnya berbunyi "Segeralah jadi kaya". dan kita juga boleh mengguna pepatah ini supaya tuan juga termasuk dikalangan orang-orang yang mengeluarkan zakat dari harta kekayaan tuan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan