Pengikut

Selasa, 24 April 2012

ziarah Dataran Merdeka ...

Jumaat 20 April yang lalu aku ke Kuala Lumpur,
ada waktu terluang aku singgah sebentar di DataranMerdeka yang panas sedikit, sehari dua ini,
tiba di sana jam 5 petang,
jalan utama ditutup untuk raptai menyambut hari besar YDP Agong




beberapa khemah yang didirikan oleh mahasiswa dan sekutunya,
barangkali inilah kesannya bila aktiviti koko ... disekolah sekarang berkhemah di tengah padang sekolah,
bila dah jadi siswa idea tersebut datang balik,
kalau dulu zaman aku sekolah aktiviti berkhemah dibuat dalam hutan,
seronok giller.


pentas utama dihias , cantik molek.


sebelah malam aku berkunjung lagi ke situ,
sempat berbual dengan autie bersih,
seronok dia berbicara tentang BERSIH 3,
fasih berbahasa orang putih kerana dia guru pencen Bahasa Inggeris,


rupanya sudah seminggu perkhemahan ini diadakan,


waktu malam lagi rancak,
pelbagai bangsa turun membweri sokongan,
meriah...

dikain inilah tertulis rasa ketidakpuasan hati ,
apa yang dituntut ialah pendidikan percuma,




waktu malam begini pelbagai acara diadakan,
sempat aku dengar pidato dari anak-anak muda ini,
aku tanya mereka bagaimana dengan kuliah,
oh kami bergilir bang,

mungkin perkara ini dipandang remeh tetapi jika berjaya sudah tentu ramai yang akan menikmatinya,
malam itu juga aku pulang ke Terengganu,

lusanya 22 April .... dua orang telah ditahan polis,
DBKL pula telah merampas semua khemah yang didirikan di situ.

adat berjuang ....
kalau takut dengan gas usah datang ke dataran Merdeka,
kalau rakyat tak dibenar beraktiviti di sini Pak Samad Said berkata tukar saja nama Dataran ini jadi Dataran Penjajah,





Tiada ulasan:

Catat Ulasan