Pengikut

Ahad, 6 Mac 2011

akan ku pancung sesiapa yang berkata........

Cinta dan patuhnya para sahabat kepada baginda Rasulullah s.a.w tergambar apabila berita kewafatan baginda tidak dapat diterima mereka. Ini terbukti apabila Saidina Umar AlKhattab bangun menghunus pedang sambil berkata:

"Sesiapa yang berkata Rasulullah telah wafat aku akan pancung kepalanya. Rasul Allah itu tidak wafat tetapi diangkat Allah Taala sebagaimana diangkat nabi Isa ke langit.

Dalam suasana yang kelam kabut itu Abu Bakar bangun mententeramkan keadaan dengan katanya:

"Sesungguhnya sesiapa yang menyembah Muhammad, Muhammad telah mati. Dan sesiapa yang menyembah Allah sesungguhnya Allah itu Maha hidup, tidak akan mati"

lalu Saidina Abu Bakar membaca firman Allah dalam surah Al Imran 144 yang antaranya bermaksud:

"Muhammad itu hanyalah seorang Rasul, Adakah apabila dia mati atau dibunuh maka kamu akan berpaling murtad? Sesiapa yang berpaling murtad maka dia tidaklah memberi apa-apa mudharat kepada Allah. Dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur."

Bulan kelahiran Nabi Agung telah berlalu.
Marilah kita mengingati pula kewafatannya dan betapa pentingnya kita semua beramal dengan ajarannya walaupun baginda telah tiada.


6 ulasan:

  1. sangat setuju .. kita tidak akan rugi bahkan mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat jika mematuhi segala ajaran dan sunnahnya.

    BalasPadam
  2. yelah.. kebanyakan kita cinta ingat rasul ini bermusim..

    BalasPadam
  3. kena selalu diperingatkan buat kita yang selalu lalai..

    BalasPadam
  4. Salam sahabat, salam dan selawat pada junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W

    BalasPadam
  5. assalam..
    trm ksh mngingatkan

    BalasPadam
  6. Assalamu'alaikum Abu Muaz

    Semoga kita sentiasa mengingati Nabi kita.. selawat serta salam buat baginda, keluarga serta para sahabat dan pengikutnya

    BalasPadam