Pengikut

Selasa, 17 Januari 2012

keagongan dan kemasyuran yang palsu...

marilah wahai kaum wanita kita meneliti surat yang ditulis oleh Marilyn Monroe, seorang wanita yang masyur dan hebat.

surat yang ditulis sebelum dia membunuh diri,
kini surat itu tersimpan dalam tabung amanah di Manhatan Bank New York

surat itu terungkap sebahagian sebab-sebab dia membunuh diri ketika sedang berada dipuncak kemasyuran:

"Awaslah terhadap keagongan, hati-hatilah terhadap daerah cahaya kegemilangan, .. sayalah wanita yang paling hampa di dunia ini. Saya tidak dapat menjadi ibu , menjadi suri rumah yang hidup bahgia di tengah-tengah keluarga yang baik dan bersih. Sebenarnya kehidupan berkeluarga adalah simbol kebahagiaan kaum wanita yang sebenar, bahkan kepada kemanusiaan seluruhnya. Orang ramai telah mengkianati saya, pekerjaan perfileman adalah barang murah yang tidak bererti walau pun kita mendapat keagongan dan kemasyuran ... semua itu adalah palsu."


kalau tidak mahu ikut pesan nabi bacalah berulang kali cebisan surat ini.
jangan sampai berbogel pun sanggup demi seni wahai anak melayu muslim,

4 ulasan:

  1. sayang semuanya sudah terlambat!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya, tapi sempat juga ia menulis untuk jenerasi mendatang.

      Padam
  2. Kalau dunia yg di kejar pasti akhirat keciciran. Kalau akhirat yg diutamakan maka dunia ini hanya permainan. Makanan jasad yg di fokuskan sedangkan makanan ruh diabaikan. Akibatnya segala kemewahan & glamor yg dikecapi gagal memberi inner piece. Hidup terus resah dan jiwa tetap kacau. Jalan pintas ialah membunuh diri untuk lari dari segala itu kerana bagi dia mati pengakhir segala. Berbeza dgn Islam yg mengajar bahawa mati ialah satu permulaan hidup baru, di alam barzakh untuk masa yg lama, hingga hari kiamat. Manusia nantinya akan bangkit di Padang Mahsyar untuk di adili dan diberi ganjaran setimpal atas segala perlakuan di dunia. Marilyn Monroe nama yg gah di pesada dunia tapi kosong, kecewa, hampa dan rugi pada hakikatnya. Semoga kita semua mendapat pengajaran berguna.

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar sekali. kita kesian pada artis-artis kita yang baru enak dibuai kemasyuran..janganlah lupa pada semua arahan dan larangan tuhan.

      Padam