Pengikut

Khamis, 16 Februari 2012

mendirikan sembahyang vs mendirikan masjid

Surah Al Maidah ayat 55 - 56 bermaksud:

"Sesungguhnya wali ( penolong atau pimpinan) kamu hanyalah Allah dan Rasulnya serta orang-orang beriman, yang mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat. Mereka ruku' (tunduk menjunjung perintah Allah). Dan sesiapa yang menjadikan Allah dan Rasulnya serta orang -orang beriman itu wali, maka sesungguhnya golongan (yang brepegang kepada agama) Allah itulah yang tetap menang".

Sifat pertama bagi sesebuah negara Islam ialah kepimpinannya mendirikan sembahyang.Ia menjadi satu hikmah yang besar apabila Allah swt. menyebut golongan yang mendirikan sembahyang bukan mendirikan masjid.

Mendirikan sembahyang dengan sendirinya mendirikan masjid. Adapun mendirikan masjid tidak semestinya mendirikan sembahyang. Oleh itu yang penting ialah tegakkan sembahyang maka dengan sendirinya masyarakat akan mendirikan masjid tetapi sekiranya mendirikan masjid tanpa mendirikan sembahyang , masjid tidak ada berkat serta kehilangan peranan dan fungsinya sebagaimana yang diperintah Allah swt.


Jika kita kasih dan sayang pada Rasul marilah kita membentuk keluarga yang bersembahyang . masyarakat yang bersembahyang dan negara yang bersembahyang. Perkara ini penting bagi umat Islam untuk memelihara mereka di dunia dan di hari akhirat supaya mereka sentiasa diberkati oleh Allah swt.

Kita adalah umat terbaik ...
ditugaskan untuk berbuat baik dan melarang kemungkaran.

2 ulasan:

  1. buat yg baik tegah yg dilarang...

    BalasPadam
  2. Kalau boleh biar lah lebih sedikit dari sembahyang untuk mengenangkan jasa baginda SAW - sebagaimana sedikit coretan saya dua hari lepas

    BalasPadam