Pengikut

Ahad, 10 April 2011

hidup dan kehidupan...

Assalamualaikum . Mungkin ada antara teman-teman mayaku yang kembali istirehat selepas solat subuh tadi. Maklumlah hari ini cuti mingguan. Selamat berehat bersama anak, isteri serta suami tercinta.

Mengekalkan kebahgiaan berumahtangga sudah tentulah memerlukan badan yang sihat serta bijaksana dalam mengurusnya. Saya rasa tidak payah saya menguatkan lagi betapa besar kehendak manusia kepada badan yang sihat dan otak yang siuman untuk melayari bahtera kehidupan ini.

Menjaga kesihatan badan dan otak bukanlah bererti kita sentiasa perlu makan telor ayam tiap-tiap hari atau tidur sepanjang masa. Orang dahulu kala yang berjaya hidup sihat ialah orang-orang yang mungkin berpeluang mengikuti suatu cara hidup yang betul dan sesuai dengan kehendak tabie.

Samada semua itu mereka pelajari atau secara kebetulan saja kita tidak mengetahuinya, tetapi sudah tentulah cara hidup mereka itu menjadi rahsia yang jarang diketahui dan amat baik untuk diteladani.

Dalam hidup mereka terkandung pelbagai amalan dan petua yang sangat kita hajati untuk meneruskan kehidupan yang betul dan sesuai dengan kehendak tabie.

2 ulasan:

  1. kadang2 tu bukan tak tahu .. tapi malas ! bukan saya mengata orang.

    BalasPadam
  2. Kehidupan yang sempurna datang dari asal kejadian yang sempurna juga..

    BalasPadam