Pengikut

Rabu, 27 Mei 2009

Kerepok Terengganu


Terengganu terkenal dengan keistimewaan kerepok lekornya. Tiap cuti umum usahawan-usahawan kerepok pasti senyum melebar kerana jualannya pasti meningkat 300%.Kerepok dan Terengganu ibarat lagu dan irama. Ia sukar dipisahkan.


Pelbagai nama dicipta oleh para pengusahanya dalam memastikan jenamanya dikenali ramai.Dari nama pengusaha seperti Kak Yah kerepok malah ada yang menggunakan angka seperti kerepok 099, 009 malah angka James Bond 007 turut dipakai. Yang pastinya kampung Losong akan mengamit para pelancung . Suasana keriuhan dan terpaksa beratur panjang untuk membelinya waktu cuti umum langsung tidak menjejaskan industri tersebut.


Tapi kalau diperhatikan orang terengganu tidak menjadikan kerepok sebagai rutin makanan harian mereka. Sepatutnya orang terengganu sendiri menjadi penyumbang kepada pembangunan industri ini. Sudah tiba waktunya kerepok yang kaya dengan protein itu mengantikan makanan segera yang menjadi kegilaan anak remaja hari ini.Anak-anak kecil perlu diajar makan kerepok sejak dari kecil lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan