Pengikut

Khamis, 21 Januari 2010

dengar dan caknalah rakyat......

Slip Pendapatan Bulanan bagi Menteri Penuh Malaysia termasuk Ketua Menteri:
1. Gaji Pokok RM18,000
2. Elaun Keraian RM10,500.00
3. Elaun Perumahan RM10,800.00
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00
5. Elaun parking RM 5,700.00
Jumlah pendapatan bulanan RM55,650.00 yang wajib diterima sama ada sakit atau tidakbekerja:

Lain-lain kemudahan

1. Bercuti keluar negara sekali setahun terutama selepas persidangan Dewan Negara- semua perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan termasuk tiket penerbangan, hotel, duit poket sebanyak RM50,000.00. Kalau tidak bercuti keluar negara seorang menteri boleh menuntut sebanyak RM50,000.00 tanpa resit.
2. Bil letrik percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dan lain-lain boleh dituntut setahun sekali sebanyak RM40,000.00
6. Sebuah kereta Mercedes S320, di lengkapi dengan telefon bimbit,satu pemandu,minyak percuma.Kalau guna khidmat pemandu kementerian, dapatlah duit percuma.
7. Semua pemberian derma seperti kepada perkahwinan, kematian,atau pemberian kepada badan kebajikan kebajikan boleh dituntut.
8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan. Kebiasaan Menteri menuntut sebanyak RM400,000.00
9. Setiap menteri biasanya tuntutan mereka sebanyak RM45,000.00 semua elaun perbelanjaan tidak termasuk elaun-elaun dalam slip pendapatan bulanan.

Slip Pendapatan Bulanan Bagi Timbalan Menteri ialah:-
1. Gaji Pokok RM15,000
2. Elaun Keraian RM9,500.00
3. Elaun Perumahan RM9,800.00
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00
5. Elaun parking RM 5,700.00
Jumlah pendapatan bulanan RM50,650.00 yang wajib terima samada sakit atau tidak hadir bertugas.

Dan Menteri:-
1. Pengerusi syarikat/lembaga jabatan kerajaan
2. Pengerusi syarikat swasta yg dilantik
3. Pendapatan dari syarikat persendirian seperti kontrak dan lain-lain
4. Pendapatan dari kroni-kroni peribadi
5. Saham yang diberi khas oleh kerajaan sebanyak 300,000 unit setiap masa.
6. Tidak termasuk dari pendapatan luar negara
7. Lain-lain sumber


........rakyat jelata pula akan menerima .........................


Menurutnya, bukan sahaja elaun sara hidup (Cost Of Living Allowence - COLA) akan dipotong, malah elaun perumahan para guru akan di kurangkan separuh.

”Saya akan kehilangan RM400 sebulan, elaun COLA akan dipotong sebanyak RM200 dan elaun perumahan dari RM400 sebulan akan menjadi RM200 sahaja,”ujarnya....sumber
Wednesday, 20 January 2010 03:04 Wartawan Buletin .

.........
maka seorang pemimpin mestilah sanggup mengorbankan kepentingannya demi orang bawahannya .

pemimpin seperti ini akan diikuti dan dipatuhi tanpa ragu-ragu.
pemimpin seperti ini akan meningkatkan moral para pekerjanya.
pemimpin seperti ini akan membawa orang bawahannya menuju kemenangan

26 ulasan:

  1. maiyah: bukan joli dah niii.... boleh tambah berbini-bini lagi.

    BalasPadam
  2. Abu muaz,
    dengan wang saraan hidup mereka yg begitu mewah tanpa memikirkan kesusahan rakyat, itulah sebab banyak pemimpin menyeleweng dari nilai2 murni dan akhlak terpuji...

    BalasPadam
  3. dulu cita-cita saya nak jadi menteri gak... haccchhiuuung....!!! alhamdulillah...

    BalasPadam
  4. Salam saudaraku Abu Muaz. Mati pakat-pakat kita tukar slogan 1Malaysia menjadi "rakyat diutamakan, tetapi perut sendiri didahulukan".

    BalasPadam
  5. hahhh!!!

    konferm ke cola akan dipotong ni?
    adehla, dah lah gaji setakat boleh la bayar ansuran kereta tempatan, rumah teres, bantu mak ayah adik badik , makan pakai, nak bermewah2 tak ada lah. kena bayo chukai pulak tuh.

    melampau2 gaji depa2 tuh
    entah la....
    biarlah mereka2 itu jawab bila disana nanti.

    BalasPadam
  6. Betul-betul menepati slogan "rakyat didahulukan" errr, saya sambung "rakyat didahulukan dalam menanggung beban"... Kalaulah apa yang tercatat di blog tuan ini benar, saya akan menuntut hak saya, bukan di sini tetapi di akhirat kelak, kerana saya adalah pembayar cukai tegar melalui setiap pembelian barang dan perkhidmatan di negara ini. Mujur zakat sudah boleh 'melepaskan' saya dari jerutan LHDN...

    BalasPadam
  7. banyak nye weh..Leteh kerja tak leh dapat banyak tu.

    BalasPadam
  8. Adoi..kalaulah gaji kawan macam tu?..erhhh!

    BalasPadam
  9. hai dari segala isi pokok semuanya dpt...dah tu tak yah bayor apa2 bil. melampau ni. kita yg bayor bil klu dah tertunggak alamat nya surat merah sampai ni. mmg x patut.

    kerja sampai nak mampus takan merasa le....

    BalasPadam
  10. boleh ke lagi mereka pakai kereta mercedes benz S320 tu..? saya ingat mereka boleh pakai perdana sahaja.

    BalasPadam
  11. abah, kalau jkompem COLA potong CC kena jual keta.

    BalasPadam
  12. al-lavendari :tapi tuan di Terengganu dua buah perdana milik kerajaan negeri hilang entah kemana.

    BalasPadam
  13. Cik Cookie : macam-macam boleh dilakukan .melihat banyak peruntukan dipotong tak mustahil COLA terpotong juga. Lepas nii tinggal COCA sajelaaa...

    BalasPadam
  14. zue : malaysia oh tanah airku.

    BalasPadam
  15. relevan : takkan dapat gaji tuan macam tuu...melainkan tuan jadi Menteri Perumahan Dan Kerajaan tempatan

    BalasPadam
  16. endiem : benar tuan samapai mati pun tak dapat kalau kita tak jadi menteri.

    BalasPadam
  17. Marniyati : memang benar rakyat didahulukan.

    BalasPadam
  18. blueCITY :kalau benar terjadi ... kesian dan meranalah kita semua. Nanti minyak pula naik...

    BalasPadam
  19. Mybabah :dah nak hancur negara ni babah.

    BalasPadam
  20. yohteh :ia ke yohteh nak jadi menteri.??? hebat cita-cita tu.

    BalasPadam
  21. Ibu n Abah :kemewahan dan kesenangan di atas penderitaan orang lain.

    BalasPadam
  22. perghhhhhhhhhhh.....
    perabis byk kat situ jer

    susahnya nak cari pmimpin sprti khalifah Umar bin Abd Aziz n para sahabat..mmmmm

    salam singgah uncle:)

    BalasPadam
  23. jane :sedang tunggu pmimpin seperti umar abd aziz.
    Singgahlah lagi.

    BalasPadam
  24. hari ini heboh satu opis, elaun kola dan ikta akan start potong bulan depan?

    entah, harap2 jangan la
    kenapa tak potong gaji2 pak menteri dan boss yg berpuluh2 riban tuh,
    gaji kami ni tak sampai 5 riban, apa lagi yg bawah2 tuh
    ishhhhhhhhhhhhhh

    BalasPadam
  25. Salam Abu Muaz,

    Senang dulu susah kemudian kut...

    BalasPadam