Pengikut

Selasa, 27 Oktober 2009

Runtuh lagi... gila,gila bukan gila biasa tapi gila babi.....

tercabut bongkah simen ni.... banyak manala kau letak simen ni wahai kontraktor...



keadaan jambatan yang runtuh

Tragedi jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang, 22 dikhuatiri hilang
GOPENG (26.10.09): Program Perkhemahan Satu Malaysia anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia yang diadakan di SK Kuala Dipang bertukar menjadi satu tragedi yang amat menyayat hati bila mana sebuah jambatan gantung yang melintasi sebuah sungai terbungkar dan roboh menyebabkan beberapa orang murid yang sedang melaluinya jatuh kedalam sungai lalu dihanyutkan oleh air yang dalam dan deras.

Pasukan penyelamat termasuk pasukan bomba dan komando Vet69 yang dikejarkan kesana sedang bertungkus lumut mencari beberapa orang pelajar yang masih hilang malam tadi. Kelihatan juga Unit Amal PAS Malaysia turut memberikan bantuan ditempat kejadian.

Lebih kurang 22 orang murid masih belum dapat dikesan. Kerja-kerja menyelamat agak sukar dilakukan kerana keadaan yang sangat gelap. Program malang tersebut melibatkan 296 lebih murid-murid sekolah.

Pelajar-pelajar tersebut dikatakan menggunakan jambatan gantung yang baru 2 minggu dibina itu untuk makan malam (supper) yang terletak diseberang sungai jam 10.30 malam itu.


Tragedi jambatan runtuh di Kuala Dipang ini berlaku kira-kira jam 10.30 malam tadi ketika para peserta bergerak ke dewan makan untuk supper dan pada ketika itu sekumpulan peserta ini melintasi titi gantung yang menghubungkan 2 kawasan tersebut.

Titi gantung yang baru siap kira-kira dua minggu lalu itu tiba-tiba rebah dan seramai 22 pelajar yang berada diatas jambatan tersebut terhumban kedalam sungai. Seramai 59 peserta yang melintasi titi itu walaubagaimanapun terselamat.Kesemua peserta terdiri dari para pelajar yang dikumpulkan dari 80 buah sekolah rendah sekitar Daerah Kinta Selatan.

3 mangsa dapat diselamatkan dan dihantar ke Hospital Tapah. Seramai 255 pelajar mengambil bahagian didalam program ini yang terdiri dari 115 berbangsa Melayu,73 berbangsa India dan 62 berbangsa Cina. Penglibatan guru ialah seramai 41 orang namun hanya 13 sahaja yang menghadirkan diri manakala yang lain tidak hadir kerana tidak mendapat kelulusan guru besar sekolah.

22 mangsa masih hilang setakat ini walaupun pencarian sepanjang 10km ia masih tidak menemui apa-apa. Gerakan mencari dan menyelamat masih diteruskan.

Program ini ialah dibawah anjuran PPD Kinta Selatan atas nama Kem Satu Malaysia Peringkat Daerah Kinta Selatan.


Kaum keluarga setia menunggu sehingga jam 5 pagi untuk mengetahui keadaan anak mereka
Sehingga kini, 22 orang murid masih hilang, 3 telah dijumpai manakala seorang disahkan mati.


Terkini ; 19 pelajar selamat. Yang meninggal seorang murid perempuan berbangsa india bernama Dina Deve a/p Nathan. Mayatnya dijumpai jam 8.40 pagi tadi.


Dengar cerita puncanya kerana budak lompat melompat tulah runtuh jambatan..... kuang,kuang,kuang...... budak pula yang bersalah.

32 ulasan:

  1. innalillah...
    sedih guh dengor berite gini
    pa rutuh, rutuh...

    tobak panah ati gini

    BalasPadam
  2. Duan : apa akan keluar nanti?Ooooo kita akan jalankan siasatan.Kita akan tubuhkan pasukan menyiasat terdiri dari .... bla...bla...bla...

    BalasPadam
  3. salam Abu Muaz,

    Innalillahi wainna ilahi raaji'uun..

    BalasPadam
  4. lebih pasir dari simen gamaknya tu...

    oh Perak negeriku...

    BalasPadam
  5. sedihnya mengenangkan perasaan keluarga yg menanti berita tentang anak2 yg masih hilang..mudah2an diakhir cerita ada berita positif yg menyenangkan hati dan bukan berita yang menyesakkan nafas...

    BalasPadam
  6. relevan :salah siapa ya?

    oh jambatan oh jambatan
    mengapa engkau runtuh?

    bagaimana aku tak runtuh
    budak goyang aku

    oh budak oh budak mengapa engkau goyang?
    bagaimana aku tak goyang
    memang mainan aku

    BalasPadam
  7. berat nanang la.. lagu mana jambatan baru siap buleh runtuh.. pelik sungguh... tp kalo nk jd nk wat guana kan.. Takdir Allah belaka.. cuma masalahnya benda ni mesti ada as-sebab dia huhuhuhu...

    BalasPadam
  8. salam en abu muaz,

    dah banyak sangat kejadian runtuh muntuah nih,
    cari punca kejadian, bukan salah org itu ini
    cari punca
    punca

    macam2 dah jadi sekarang ni
    kat terengganu lagi la
    macam2 adooooooooo

    BalasPadam
  9. salam,
    takziah pada keluarga yang terbabit!!kat malaysia ni memang pelik...setiap kejadian yang berlaku cam penyakit...cepat sgt berjangkit!!

    BalasPadam
  10. Salam,
    Salam dah banyak sangat runtuh ni..dari kecil sampai besar..
    Bila UMNO-BN nak runtuh..????

    BalasPadam
  11. haih.....
    bebudak teman baru je kamping benda yang sama minggu lepas... tempat je lain...
    maknakata... kalau ppd batang padang pilih tempat nie... mau kot teman yang trojun dalam sungai tuh....

    BalasPadam
  12. kalau nak redakan rasa marah dan sakit hati..kita redha jer sbb ini mmg ketentuan dari yg esa.ade hikmah disebaliknye.

    BalasPadam
  13. kal0 jambatan tu kukuh..l0mpat tinggi mana p0n xruntuh...

    eh..l0mpat tinggi?x..l0mpat setempat...

    BalasPadam
  14. masa tgk news tadi serious laaa ngeri.
    Blh agak laa mcmn takutnya budak2 tuh.

    BalasPadam
  15. assalammualaikum

    takziah pada kluarga mangsa...
    kalaulah kita di tempat mereka, alangkah sedihnya...

    BalasPadam
  16. echah syd :
    qada dan qadar dari Allah . Kita cukup yakin kerana itulah pegangan kita. Dan perkara yang tak betul mesti dibetulkan kerana tujuan rasul diutus pun adalah membetulkan apa yang tak betul dalam masyarakat arab waktu itu.Dan andainya anak-anak kita adalah peserta perkhemahan itu..............

    BalasPadam
  17. runtuh..runtuh..runtuh..banyok doh hok rutuh.. x habis2. pahni gapo plok hok runtuh x tahu la

    BalasPadam
  18. Nama pun budak-budak..diorang teruja bila lalu kat jambatan gantung. Alasan yang tak kukuh. Sepatutnya jambatan itu boleh menahan lompatan orang dewasa sekalipun..

    BalasPadam
  19. sedih dan terkejut bila dengar berita ni..berlaku kat negeri saya pulak tu...sblm ni pun murid sek saya pun ader terlibat dgn kem ini. Semoga selepas ini semua pihak akan buka mata bila dah berlaku kes mcm ni.

    BalasPadam
  20. apa nak jadi ? apa dah jadi ? sampai sekarang duk runtuh lagi ! apa nak jadiiiiii !

    BalasPadam
  21. Duan ; sabor, sabor... bawa mengucap.

    BalasPadam
  22. Werdah : kita hanya mampu berdoa supaya anak-anak ini selamat.

    BalasPadam
  23. kakcik seroja : barangkali kut.

    BalasPadam
  24. zai ; itulah harapan dan doa kita semua.

    BalasPadam
  25. cikgu Adham : memang berat nanang. kekgi cikgu pulok kena bambuuuuu.


    blue city dan hai : memang pelik-pelik kat malaysia ni.

    BalasPadam
  26. anak muallaf : kita tolak ramai-ramai nanti runtuhlah tuuu.

    BalasPadam
  27. skpz : umur kamu masih panjang lagi.Syukur, syukur

    BalasPadam
  28. sharamli : betul kata cik tuuu. Gajah naik pun tak apa kalau ikut peraturan.

    BalasPadam
  29. Cikcookie : kita bayangkan kalau anak-anak buah kita yang terlibat.

    BalasPadam
  30. a l citizen : betul tu cikgu.

    Anaktumpat : putra jaya kut.

    Tirana : esok alasan lain pula tuuu.

    fadzilah : penyakitnya terlalu kronik kini.Sudah sukar diubati.Pasir banyak dari simen kut cikgu.

    BalasPadam
  31. allavendari: lirik lagu baru ke?

    BalasPadam