Pengikut

Jumaat, 2 Oktober 2009

Gempa ....... tsunami ...... ia pasti datang lagi.



Gempa di Indonesia meragut banyak nyawa. Bantuan perlu disegerakan. OIC kena cepat bertindak bukan menunggu ....... lihat .... dan tunggu lagi. PBB sudah mula mengerakkan bantuannya.


Aku catatkan firman Allah disini untuk renungan dan melihat kehebatan dan kebesaran ALLAH.

"Apabila bumi digoncangkan ( dengan gegaran yang dasyat) dan bumi mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandungnya) dan manusia bertanya : apa yang terjadi pada bumi ini? Pada hari itu bumi menyampaikan beritanya , kerana sesungguhnya Allah s.w.t telah memerintahkan aku (yang demikian itu) padanya............ (lihat alzalzalah ayat 1-5)


Aku paparkan gambar-gambar bagaimana bumi mengeluarkan beban-beban berat yang dikandungnya untuk menafaat kita bersama. Yang pastinya bumi akan terus bergoncang dan
bersediakah kita (manusia) untuk menerimanya.



Dari Allah kita datang dan kepadanya jua kita akan dikembalikan





























18 ulasan:

  1. Salam,

    Agaknyer jika kita diberi peluang untuk melihat dunia ini dari angkasa... dapat melihat roh yang masuk dan keluar ....waduhhhhh....sebegitu banyak roh yang baru masuk(dilahirkan) dan bergitu juga roh yang keluar (mati) dari bumi..... sure akan membuatkan kita insaf.

    BalasPadam
  2. Salam Abu Muaz,

    Begitulah Allah memberi peringatan kpd kita.. kak ada catatkan gambaran yg Allah turunkan melalui ayat2nya dlm blog kak satu lagi iaiatu blog NOTA UNTUK DIRI setakat yg mampu sebagai peringatan buat diri kak dan sesiapa yg membacanya alamat blog kak tu ialah http://harmoniinn.blogspot.com/ kalau ada masa jengoklah dan berilah komen/tegur di mana silap.

    BalasPadam
  3. Xtau nak cakap apa..tapi tulah putaran alam.dia sudah merajuk ngn sikap manusia hari ini.

    BalasPadam
  4. chekdenoor : memang insaf dan sangat takut....tapi kita tak akan dapat peluang itu.


    werdah : t.kasih

    CCD : memang alam terlalu merajuk dengan kita kini.Bahasa cinta apa yg akan diguna untuk memujuknya ...mungkin cikcookie tahu?

    BalasPadam
  5. salam ziarah..harap boleh join blog ni.. wasalam

    BalasPadam
  6. Masyallah...ngeri betul kalau mengenangkan nasib saudara kita di seberang.. kita patut rasa syukur coz belum pernah alami nasib seperti mereka.

    BalasPadam
  7. anak tumpat : boleh,boleh no problem....ambo suke benor orang mari rumah ambe.

    BalasPadam
  8. bila berlaku begini,bayangan hari kiamat semakin mendekat....tak dapat digambarkan suasana itu!!!

    BalasPadam
  9. hai : semuanya itu adalah peringatan untuk kita semua.

    BalasPadam
  10. salam....tuan,

    sangat menyedihkan, sangat memberi pengajaran dan hikmah kepada kita untuk semakin tunduk dan taat akan perintah allah swt..

    Penting untuk kita dapat mengabil pelajaran, bahawa betapapun manusia tetaplah makhluk yang lemah. Kerana itu tidak pada tempatnya bertindak durhaka kepada Allah Swt, zat yang menciptakan alam semesta, manusia dan kehidupan ini. Semakin banyak musibah, mestinya semakin mendorong untuk kita semakin taat kepada Nya dengan jalan melaksanakan syariah-Nya, yakni meninggalkan semua yang dilarang-Nya dan menjalankan yang diwajibkan oleh-Nya. Penolakan terhadap syariah Allah dengan tetap membiarkan kemaksiatan dalam berbagai aspek kehidupan (ekonomi ribawi, budaya pornografi, korupsi dan sebagainya) adalah bukti nyata dari sikap derhaka yang dimaksudkan..

    syukur kepada allah swt kerana negara kita tidak terlibat dlam bencana ini, meskipun gegeran terasa namun, tiada kemalangan jiwa dilaporkan..

    BalasPadam
  11. Relevan : alam sudah merajuk dengan tingkah laku kita.


    anak laut : peristiwa tsunami acheh sepatutnya sudah menginsafkan kita semua betapa kerdilnya kita disisi Allah yang maha esa.

    BalasPadam
  12. MasyaAllah...Allah itu Maha Berkuasa...

    BalasPadam
  13. wardah : maha suci Allah ..... yang mempunyai segala kekuatan dan kehebatannya.Manusia saja yang sombong dan lupa.

    BalasPadam
  14. salam abu muaz yang budiman,

    membalas kunjungan, blog menarik ya..
    kelupaan kita adalah tanda kemurkaan Allah,
    malang hanya sedikit yang menginsafi dengan gagah,
    benar, alam sudah pun merajuk.
    sedang Tuhan sedang berbicara.
    surat cinta dari Tuhan.

    BalasPadam
  15. ummi adibah; bahasa cinta dari Tuhan yg manusia sengaja tidak ambil faham.

    BalasPadam
  16. salam...

    apabila hati sudah pekat menjadi hitam dan keras seperti kera... sudah tentu ptunjuk tidak akan dapat menyuluh hati... dalam kita berdoa memohon hidayah... pohonlah jugak untuk semua umat Islam semoga Allah melimpahkan hidaya kepada kita semua... sama-sama kita basuh daki hitam di hati kita...

    BalasPadam