Pengikut

Selasa, 30 November 2010

penjahanam bahasa....

menulis di blog kadangkala terasa tidak adil pada bahasa sendiri,
tunggang langgang tatabahasa yang diguna,

tata entah kemana, bahasa entah kemana,

komanya, tanda soal, seruan entah apa-apa digunakan tidak bertempat,
aku tak mengata orang tetapi aku tuju pada diri sendiri,

kalau aku sendiri merosakkan keindahan bahasa sendiri,
apa nak diharap pada anak cucu aku akan datang,

x untuk tiada,
cni .... sini
caling...
c2...situ

entah apa lagi yang aku sendiri pun tak faham,

minta berlindunglah aku dari termasuk dalam golongan penjahanam bahasa sendiri.

20 ulasan:

  1. Memang memedihkan apabila melihat bahasa sendiri diporakperandakan! :(

    BalasPadam
  2. Salam Tuan benar sekali. saya pun terkadang begitu juga ada yang tersilap dan terlepas pandang. Jika tersilap minta ditegur.

    Entri Terbaru "Aku Menulis Ikut Cara Aku"

    BalasPadam
  3. Ayuh, tuan! Kita mulakan dengan diri sendiri. Insya-Allah, hasrat yang baik akan memberikan hasil yang baik. Demi masa hadapan anak bangsa kita juga... :)

    BalasPadam
  4. betul tu..saya pun masih belajar utk membaiki diri..

    BalasPadam
  5. saya harap dan percaya, mereka tidak begitu didalam dewan peperiksaan .. saya salah seorang darinya.

    BalasPadam
  6. salam...alamak....saya terasa....akan mencuba indahkan bahasa.....terima kasih..

    BalasPadam
  7. saya pun pernah berjanji kononnya akan menulis mengikut nahu ayat dan ejaan yang betul..cantik dan tersusun

    tp den maap nk cpt..


    p/s: cantik dinding rumah ini!

    BalasPadam
  8. bagi koi bahasa yg disampaikan adalah untuk tujuan santai...tiada niat merosakkan bahasa. Yg rosak bahasa tu kalo penulisan formal ...kalo nonformal....fikir2kanlah ...

    BalasPadam
  9. ahhahh..!!! "mengata dulang paku yang serpih.."

    BalasPadam
  10. Kita sekapal
    Mencari asal

    Acap tersasar

    Bila sesal
    Balik ke pangkal.

    BalasPadam
  11. School Of Tots : salam kenal tuan... nasib baik sempat kembali.

    BalasPadam
  12. Ala Hai: ala hai... kenalkan diri tu jangan la malu-malu.

    BalasPadam
  13. Cikgu Jang : takut terbawa-bawa cikgu sampai dalam dewan kuliah, bilik periksa spm

    BalasPadam
  14. ikan emas : marilah kita sama-sama menunaikan janji ini

    BalasPadam
  15. HonEyBuNNy : bagus bagus , ada semangat kira ok la tu

    BalasPadam
  16. al-lavendari : boleh percaya ke ni?

    BalasPadam
  17. Marniyati Mohd. Nor : insyaAllah, mari kita mulakan

    BalasPadam
  18. akuanakpahang (AAP): ye la.. saya pun begitu

    BalasPadam
  19. kakcik ; tu la kita bimbang ni kakcik

    BalasPadam