Pengikut

Jumaat, 11 Disember 2009

catatan hari jumaat.....

Kita apabila berbalah akan terkeluarlah segala macam perkataan yang buruk-buruk . Kata dusta yang merendahkan mertabat diri sebagai insan. Segala yang baik dilupakan atau buat-buat lupa.

Kalaulah ditakdirkan berlaku penceraian dalam rumahtangga janganlah burukkan sidia. Dulu dia dan anda saling berkasih sayang. Sekarang walaupun dia sudah tidak lagi menjadi isteri anda tentulah dia lebih baik dan lebih berharga dari semua kawan dan kenalan anda. Jika tidak tentu anda tidak memilih dia sebagai teman hidup.

Jauhilah buruk sangka terhadapnya. Jadikanlah diri anda ikhlas dan bersih hati dan jauhilah sifat busuk jiwa dan dendam.

Mengapa sekarang anda kata dia sebegitu teruk?

29 ulasan:

  1. Salam Abu Muaz,

    Janganlah dicerca dan dinista.. dan satu lagi jgn sekat anak2 berjumpa ibu atau bapa..

    BalasPadam
  2. Tapi bang....sesetengah tu...kalau dah dua2 tak memerlukan satu sama lain...asyik berbalah je...tu yg terjadinya penceraian....yg jadi mangsa ialah anak2....

    BalasPadam
  3. Kata teruk tu sebab jeles kot! Atau pun dah 'gita talak' hehehe....

    BalasPadam
  4. dulu,saya pernah mengenali seseorang yang masih lagi suami/isteri..tapi isterinya suka merendahkan2 suaminya sampai sanggup mengatakan kalo suami dia x kawin ngan dia..suaminya tu x merasa hidup senang cam sekarang!!

    BalasPadam
  5. bila emosi dah kuasai diri camtu le jadi

    BalasPadam
  6. betul tuh apa abah cakap tapi susah laa nak lupa apa yg berlaku.
    kena usaha lebih.

    BalasPadam
  7. Salam Abu Muaz,

    Jgn bertindak ikut emosi, ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut perasaan.....???

    Bertindaklah dgn rasional....

    BalasPadam
  8. setiap kita ada kelebihan dn kekurangan..bila berlaku perceraian..di mata kita dia teruk..mungkin di mata dia pulak kita yg teruk..

    jalan yg paling baik diam..

    BalasPadam
  9. Salam en Abu Muaz..
    Bersatu kita teguh bercerai kita kahwin lagi..

    BalasPadam
  10. Salam..
    Satu ikt perkhawinan yg dibina pd dasar yg kuat,tahu t/jwb msg2..menghargai sesamanya...InsyaAllah..
    Walaupun tersilap...masih mampu utk perbaiki agar ikt itu ttp terjaga!Bukan sewenang2 bercerai then berkahwin lagi!...aduhaiii..
    Namun apa2 akur dgn ketentuanNya...

    BalasPadam
  11. Werdah : benartu anak-anaklah akan jadi mangsanya

    BalasPadam
  12. Cikgujang :bila perbalahan memuncak semua yang baik-baik jadi buruk dimata.

    BalasPadam
  13. kakcik seroja : boleh jadi belaka tu...

    BalasPadam
  14. maiyah : emosi pencetus huru hara dan ditambah ada batu api ditengah-tengah kemelut.

    BalasPadam
  15. CC :kalau dah terluka memang payah.

    BalasPadam
  16. Ckgu CN : susahlah bila emosi sudah tak terkawal

    BalasPadam
  17. Idalara :mungkin juga... diam lebih baik.

    BalasPadam
  18. relevan : slogan wawasan 2030

    BalasPadam
  19. Pn Kartini : harap-harap dan doanya begitulah.

    BalasPadam
  20. salam singgah tuan,


    terima kasih atas ucapan hari lahir saya..

    gelak baca komen releven tu..hehhe.

    BalasPadam
  21. Satu peringatan yang baik. Setiap manusia ada kelemahan dan kelebihannya. Jadi kita kena ingat yang baik-baik aje, kan...

    BalasPadam
  22. bila masing2 asyik nak berbalah.. mesti ada udang disebalik mee... heeheheh... tu laa kahwin kena ikut syariat, bila start dah jaga syariat nanti semua terjaga pun ikut syariat,.. kalau awal2 tak ikut syariat.. tu yg punah ranah tuu...
    itulah kena Allah suruh ikut syariat pasal nanti jiwa tenteram.. xcuriga mencurigai.... eh betul kee hujah saya nih??? saya tak kawin g hehehe

    BalasPadam
  23. ingatla..sekurang2nya si dia pernah membahagiakn kte.pernah wat kte tersenyum.pernah bg kte memori yg xdpt d tkr ganti.kalu ditakdrkn berlaku perceraian,anak2 yg jd mangsa.jgn tmbh tkanan mereka.memburuk2kn satu sama lain cme wat anak2 bertmbh tertekan.kesian la kt anak2 tu,,
    **nice blog =)

    BalasPadam
  24. Salam... tapi nasihat nekcun, kalau boleh eloklah elakkan dari terjadinya perceraian kerana walau pun dia 'halal' tetapi amat di benci oleh Allah SWT. Lagi pun selalunya banyak buruk dari baiknya kalau terjadi perceraian, lebih-lebih lagi kalau melibatkan anak-anak!... Wallahualam..

    BalasPadam
  25. salam en abu muaz,

    saya, bila terpaksa bergaduh,
    kalo tak menangis , saya hanya diam membisu seribu bahasa
    heeeeeeeeee
    itu lebih baik kot

    BalasPadam
  26. Abu Muaz,
    Akak setuju sangat2 dgn entry ni... memang banyak terjadi bila perceraian berlaku, akan keluarlah segala-gala kata2 buruk walhal.. satu masa dulu.. itulah pasangan mereka...
    Bukankah seelok2nya selepas bercerai masih boleh berbaik-baik demi anak-anak..?

    BalasPadam
  27. Semakin masa berlalu..semakin bertambah rasa sayang buat teman ..teman..

    BalasPadam
  28. urm...cerai berai..akhirnya anak-anak terpengaruh..lihat sajalah,remaja sudah tidak mahu berkahwin kerana takut akan menerima nasib yg sama.Maka,jalan mudah ialah zina...

    BalasPadam